Puzzel website

De puzzel die een nieuwe website heet

Behandelingen? Check! Specialisten? Check! Nieuws? Check! Contactinfo? Check! Wachttijden? Check! Ziekenhuisinfo? Uhm… check! Grotendeels dan. Of voorlopig, net hoe je het wilt zeggen. Eigenlijk is under construction het belangrijkste woord voor mijn nieuwe project: de website van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ).

Het ETZ is de naam van het fusieziekenhuis (TweeSteden ziekenhuis en St. Elisabeth Ziekenhuis). Sinds augustus 2013 zijn we al bestuurlijk gefuseerd, maar per 1 januari 2016 zijn we ook écht juridisch één. Mijn afdeling Communicatie is ook al geruime tijd één afdeling.

Dubbel werk

Maar onze communicatiemiddelen zijn nog niet allemaal één. Zo hebben we nog twee Facebook-pagina’s, twee LinkedIn-bedrijfspagina’s, twee Twitteraccounts en uiteraard twee ziekenhuiswebsites. Wél is ons personeelsblad en huis-aan-huis magazine samengevoegd. Daarnaast hebben we een begin gemaakt met een gezamenlijk intranet.
Een worsteling is het soms.

Waarom twee keer hetzelfde twitterbericht uitsturen? Waarom op twee plekken hetzelfde nieuwsbericht maken? We communiceren toch al vaak als ETZ? Uiteraard. Het is niet anders. We zijn nog niet OFFICIEEL één organisatie. Zolang de nieuwe organisatienaam nog niet bekend is, gaan we ook niet onze accountnamen aanpassen. Dat kan allemaal niet onbeperkt.

Prioritering

Prioriteiten stellen. Ik vind het lastig. Ik wil graag alles. Alles in één keer goed. Maar ik weet ook dat dit een illusie is. We zijn een fusieziekenhuis. Iedereen heeft veel aan zijn/haar hoofd. Een website is dan maar een klein onderdeel. Een detail. Maar, er moet wel één website zijn. Een visitekaartje. Dat is wel mijn kindje. Ik moet genoegen nemen dat we straks in januari 2016 een nog niet complete site hebben. Alleen dátgene dat klaar is om live te gaan, staat live.

CMS vs SharePoint

We hebben nog maar een kleine vier maanden. Vier maanden om een site te maken? Ja, het project heeft door allerlei omstandigheden vertraging opgelopen. In het kort: uitgangspunt was vanuit ICT om de nieuwe website in SharePoint te bouwen.

Overlegje hier, bijeenkomstje daar, inspiratiesessietje zus en vergaderingetje zo. De argumenten vóór een ander platform dan SharePoint waren zo overtuigend dat we na een korte selectieprocedure van leveranciers en systemen kozen we voor het CMS Kentico en voor TrueLime uit Breda.

We zijn nu een maand onderweg. Na de kennismaking, de eerste brainstorms en het opstellen van de backlog is het nu tijd voor de bouw. Vier maanden hebben we nog om de content op orde te krijgen. Vier maanden om een nieuw CMS eigen te maken. Dat laatste is een eitje. Dat eerste wordt een hele puzzel.

Puzzel website

Prachtige illustratie via Frank a Do. Illustratie door Pauline Baartmans.

Uitdaging

Nu ben ik vooral bezig met de puzzelstukjes op de juiste plek te leggen, want welke content komt waar? Welke informatie komt er op de homepage? Welke eigenschappen hebben de diverse contenttypen? Welke taal gaan we spreken? En een van de grootste uitdagingen: hoe gaan we al die informatie aan elkaar knopen?

Het zit in mijn hoofd. Het zit in het hoofd van de webbouwer. Maar overal zit een kostenplaatje aan. En ook dan komt er een spannende uitdaging: wat kan er gebouwd worden binnen het – in mijn ogen- beperkte budget. De prioriteiten zijn gesteld, oftewel de must haves, should haves, could haves en would haves zijn benoemd voor deze eerste fase.

Update

De komende tijd schrijf ik regelmatig updates over de nieuwe website. Over het proces. Over de content. Over deze prachtige nieuwe uitdaging. Ik ben ervan overtuigd dat we over een paar maanden een mooie, frisse, gastgerichte website hebben staan. Een site van deze tijd. Uiteraard een volledig responsive site. Een mobiel- en tabletvriendelijke site. Een site waarbij de online ervaring van onze bezoekers sterk toeneemt. En een site die in 2016 verder wordt ontwikkeld.

Het project is in volle gang. Komende week gaan we met de contentploeg nadenken over onze aanpak en planning. Komende week gaan de knappe koppen van TrueLime de eerste functionaliteiten bouwen. En de komende weken krijgen wij de eerste training in het CMS van Kentico. De puzzelstukjes vallen langzaam op hun plek.

9 reacties to De puzzel die een nieuwe website heet

  1. Rinske de Wit schreef:

    Hoe herkenbaar is dit! Wij, MCA en Gemini Ziekenhuis, zitten voor exact hetzelfde. Gefuseerd, maar nog geen nieuwe naam en positionering, twee van alles en het moet er een worden!

  2. Patrick schreef:

    Inderdaad! Hoe ver zijn jullie inmiddels, Rinske? Zit er al wel schot in? Ik denk dat we met zijn allen van elkaar kunnen leren.

  3. Anne-Marie Hartog schreef:

    Wat een heldere taal! Dat belooft wat. Heel herkenbaar proces. Houd het zo concreet en besef dat een website maar een klein radartje is in je hele social media mix. Heb je al nagedacht over de adoptie? Wil het kind levensvatbaar zijn dan moet je nu al investeren in pleegvaders, -moeders, opa’s, oma’s, nichtjes, ooms, buren etc.

  4. Patrick schreef:

    Bedankt voor je reactie Anne-Marie! Inderdaad. Er speelt zoveel. We zitten in de beginfase van de uitvoering, maar in het hoofd zit al wel veel. Het loopt alleen niet altijd zoals je het in je hoofd hebt zitten… Maar, dat maakt het ook weer extra leuk. Een uitdaging. De fusie brengt ook veranderingen met zich mee, maar téveel verandering in één keer is ook weer niet goed.

    Heb jij ook al vaker met dit bijltje gehakt (in fusieproces>?

  5. WebTeam Zuyderland schreef:

    Hoi Patrick,
    Leuk dat je je ervaringen deelt. Als fusie-organisatie klinkt het voor ons heel herkenbaar! Sinds 1 januari gefuseerd (Atrium MC en Orbis Medisch en Zorgconcern), maar pas sinds 1 juli een nieuwe naam (Zuyderland). Hebben online nu wel één ingang, maar nog wel twee websites. Nog belangrijk werk te verrichten dus!

    We zullen je blog met interesse volgen!

    Groeten van het webteam Zuyderland

  6. Patrick schreef:

    Hoi! Wat leuk om van jullie te horen. Ja, ik denk dat er inderdaad veel fusie-organisaties hiermee aan het stoeien zijn. Fijn dat jullie in elk geval al wel één ingang hebben. Wat is jullie plan… wanneer voegen jullie alles in één website? Ik zal ook eens een kijkje nemen op jullie website.

    Groetjes,
    Patrick

  7. WebTeam Zuyderland schreef:

    Hoi Patrick. We mikken op volgend voorjaar, momenteel werken we de plannen de uit. Wellicht een tip (ook voor veel andere fusie-organisaties): proberen om niet te veel vooruit te lopen op de ontwikkelingen binnen de organisatie. Pas als afdelingen of organisatieonderdelen volledig gefuseerd zijn kun je ze ook online presenteren. Oftewel: deels is het een geleidelijk proces, we volgen de organisatie.

  8. Patrick schreef:

    Dat is inderdaad een goede tip! Je wil graag alles tegelijk doen hè? Maar als je het doet, wil je het ook gelijk goed doen… Jullie nemen er in elk geval de tijd voor. Daar valt ook wel wat voor te zeggen. Bij ons zal de eerste oplevering van de site ook wel deels naar de oude websites verwijzen. We houden elkaar in de gaten. We kunnen toch van elkaar leren!

  9. […] hij is online communicatieadviseur bij ETZ. Ik ben bezig om teksten in te voeren in het CMS van de nieuwe website en daar overleggen we […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.