Social networks

Dit zijn de online speerpunten voor 2016

2015 was weer een bewogen jaar. Op persoonlijk vlak, maar ook op het werk. De fusie leeft. Communicatie leeft. Wij als communicatieprofessionals zijn nodig. Wel merk ik dat het vaak een beetje schipperen is tussen ontwikkelen en consolideren.

Het liefst wil je méér en dóór, maar soms is het verstandig om bestaande werkwijzen en middelen te behouden. Want als je een nieuw communicatiemiddel of een andere werkwijze introduceert, moet je het ook gedegen doen. Anders heeft het geen zin en loop je constant achter de feiten aan. 2015 was wat dat betreft een tussenjaar. Heel druk met alles, maar zonder doorontwikkeling. Dat moet in 2016 anders.

Ontwikkelingen

Links en rechts worden we ingehaald door de ontwikkelingen. Online gebeurt er zoveel. Ik volg blogs en websites op het gebied van communicatie en bekijk de trends. De online ontwikkelingen zijn amper bij te houden. Deze online communicatiemiddelen zijn gaaf en snel, maar past het ook bij het ziekenhuis? Past het bij onze (zeer brede) doelgroep? Is live streaming iets voor ons? En wanneer kan het dan een meerwaarde zijn?

Allemaal vragen, waarop we niet direct een antwoord hebben. Het is soms een kwestie van gewoon doen. Er even aan snuffelen. En soms is het een kwestie van links laten liggen. Je kunt niet álles. Ik vind het fijn dat social media nooit meer is weg te denken in het communicatielandschap. Want communicatie doe je niet voor jezelf, maar voor anderen. Met anderen.

Doelen

Voor de website, social media, webcare, narrowcasting, intranet en video komt een next step. Mijn doel is om het ETZ in 2016 online op de kaart te zetten. Enkele speerpunten voor 2016:

  • Mooie, overzichtelijke, interactieve en informatieve website, mét relevante content.
  • Social media strategie ontwikkelen. Welke social media zet je wanneer in? Wie zijn je ambassadeurs?
  • Social media trainingen geven voor personeel. En daarbij tips & tricks maken voor het gedrag op social media. Mogelijk inclusief e-learning.
  • Meer motion content. Bewegend beeld scoort. Of het nu 15 seconden is (Instagram) of een paar minuten: je boodschap komt in een filmpje, voorlichtingsfilm of animatie veel beter over.
  • Nieuw webcarebeleid
  • Mogelijkheden bekijken van Whappcare (webcare via WhatsApp)
  • Interne communicatie: huidige interne communicatiemiddelen onder de loep nemen en waar nodig méér digitale oplossingen kiezen
  • Betere omarming sociaal intranet in het ETZ
  • Online arbeidsmarktcommunicatie. Andere manieren om personeel te werven, leerlingen te vinden en dit ook meer gestructureerd doen.

Of we alles kunnen realiseren, is de vraag. Maar het is goed om doelen te hebben. Ook hierbij zullen we weer ingehaald worden door de online ontwikkelingen.

Online communiceren 😉

Zes jaar geleden. Toen MSN niet Messi-Suarez-Neymar was, maar gewoon nog het vertrouwde chatprogramma was. En toen we nog geen WhatsApp hadden. Bij Draadstaal een geniaal filmpje.

Jouw mening

Heb jij opmerkingen over mijn blog? Heb jij ook hiermee te dealen? Zit je met dilemma’s hoe online te communiceren? Geef een reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.